De Pen - Is groei ook winst?

De afgelopen jaren hebben wij als zonweringbranche flink moeten inboeten. De economische crisis heeft er flink ingehakt, met 2012, 2013 en 2014 als de echte dieptepunten. Daarna zijn we met z’n allen langzaam weer opgekrabbeld. De storm is voorbijgetrokken, maar het zonweringlandschap is wel
totaal veranderd.

Zonweringvakspecialisten hebben in de crisisjaren noodgedwongen moeten reageren, waardoor hun organisaties flink zijn afgeslankt. Het vet was in vele gevallen echt van de botten. Stap voor stap durven ze nu weer op te schalen. Maar nu ontstaat een nieuw probleem, want in tijden van hoogconjunctuur
is het verdomde lastig om goed montagepersoneel te vinden en te houden. Zzp’ers bieden niet altijd soelaas, want zij hebben het ook druk en hebben het werk voor het uitzoeken. Hun uurtarieven stijgen daardoor flink.

En dan krijg je als zonweringvakspecialist ook nog eens te maken met één van de warmste zomers ooit! De opgetelde zonuren hebben elk record gebroken. En het kon niet op, want in oktober tikten we de 23 graden nog aan!

Door de florerende economie besluiten consumenten gemakkelijk. Bovendien neemt het gemiddelde orderbedrag fors toe, want de consument kiest relatief snel voor luxe en comfort. Wat doet dit qua omzetgroei? De ervaring leert dat extreem goed weer voor een omzetplus van 10% kan zorgen.
Extreem slecht weer voor een omzetdaling van 10%. Een bandbreedte van maar liefst 20%, alleen door het weer. De zonweringvakspecialist is in 2018 dus met een (positieve) uitdaging geconfronteerd. Een aantrekkende markt, extreem goed weer en weinig of geen goed montagepersoneel voorhanden. Ga er maar aan staan! Gevolg zijn oplopende levertijden en een haast overspannen organisatie, want drukker
dan druk kan niet.

Het effect laat zich raden. De maanden september en oktober stonden bij veel zonweringvakspecialisten in het teken van het wegwerken van de montage-achterstand van het seizoen. Daarnaast waren ze deze maanden vaak druk met het verlenen van service. Waarschijnlijk extra veel dit jaar, omdat organisaties maximaal onder druk stond, waardoor extra fouten zijn gemaakt. En dan zakt tijdens deze maanden van drukte de focus op het sales-traject logischerwijze ook nog vaak wat weg, wat weer effect heeft op het naseizoen.

Dus toenemende kosten om de bulk van het hoogseizoen weggewerkt te krijgen, waardoor de efficiency vaak een deuk oploopt. De vraag is dan in hoeverre de omzetgroei in 2018 ook daadwerkelijk heeft bijgedragen aan een beter rendement van de onderneming. Wat denkt u?

Wees dus op uw hoede. Zorg ervoor dat u als ondernemer maandelijks weet waar u (financieel) staat en stuur op cijfers. Zeker in een jaar als 2018, waarbij het lijkt dat het niet op kan. Laat u niet alleen leiden door het gevoel dat het een goed jaar is, omdat u zo druk bent en flink plust in de zomermaanden,
want dan zou u wel eens bedrogen kunnen uitkomen. Het runnen van een seizoenbedrijf blijft dynamisch en uitdagend en evenaart topsport. Blijf elkaar ontmoeten in de branche, praten met elkaar, ervaringen uitwisselen en vooral leren van elkaar. Dan komt het allemaal goed, zelfs in een zomer met wel heel veel zwaluwen in de lucht!